Een kerk schoonmaken, daar hoor je niet iedere dag over… Inmiddels is het wel dagelijkse kost voor de Walburgiskerk. Want sinds 3 jaar maakt Carea de kerk schoon. We spraken met Tim Wengelaar, ons vaste contactpersoon van de kerk.

Tim, wat doe jij allemaal voor de kerk?
Ik ben huismeester. Ik zorg dat alles reilt en zeilt met de vrijwilligers en ik regel onderhoud en reparaties. Ook ben ik gastheer bij evenementen, concerten en zorg voor de techniek, het geluid en de verwarming. Ik regel dus ook de facilitaire zaken, zoals de schoonmaak.
Wat was het probleem? En Carea bood de oplossing?
Drie jaar geleden ben ik samen met de penningmeester van het bestuur om de tafel gegaan en hebben we ons gebogen over de vraag: hoe houden we de kerk schoon? De kerk moet alle dagen open zijn, dus dat kon ik natuurlijk niet alleen. Het bestuur heeft toen besloten op zoek te gaan naar een Zutphens schoonmaakbedrijf en heeft diverse offertes opgevraagd. Carea was een van de geïnteresseerden. Na een gesprek tussen Carea en de penningmeester is de samenwerking van start gegaan.
Goede keuze gemaakt?
Absoluut! De samenwerking bevalt hartstikke goed. Ik heb een prettige werkrelatie met Irene en Iryna, de schoonmaakmedewerksters van Carea. Ook de communicatie verloopt goed.
Irene beschouwt de kerk echt als ‘haar’ kerk. En stuurt me een foto als ze de vloer gedaan heeft, zo trots is ze dan. Dat vind ik leuk om te zien, die betrokkenheid.
Ook maken we tijd voor een bakje koffie met elkaar. Er is duidelijk geen hiërarchie; we zijn en voelen ons allemaal gelijk. We hebben allemaal maar één belang en dat is de kerk. Voor contractuele zaken is Frank mijn contactpersoon, maar de operationele zaken regel ik eigenlijk altijd met Irene en Iryna. Als er een dagje overgeslagen kan worden bijvoorbeeld. Daar zijn de dames dan ook heel flexibel in.
Je hebt vast wel eens andere facilitaire uitdagingen, buiten de reguliere schoonmaak. Wat dan? 
Dan staat Carea direct voor ons klaar. Twee jaar geleden was er een groot meerdaags festival, Mozart in Zutphen. We hadden een toiletwagen nodig en een schoonmaakmedewerker om deze al die dagen schoon te houden. Dat hebben Frank en Karin toen direct en heel goed geregeld. Sowieso hoefden we maar te bellen als we iets nodig hadden. Ze kwamen het direct brengen.
De kernwaarden van Carea zijn plezier, toegewijd, opmerkzaam en transparant zijn en meedenken. Zie je dit terug in de samenwerking?
Ja, ik herken ze allemaal. Als voorbeeld noem ik het meedenken. Wordt er een concert gepland, dan opperen Irene en Iryna al meteen zaken waar we rekening mee moeten houden, heel fijn vind ik dat. Ze zijn erg betrokken bij de kerk, en heel proactief.
Wat is in jouw beleving typisch Carea?

De openheid. En geen baasjesgedrag. We zijn gewoon allemaal hetzelfde, dat vinden wij en dat vinden zij. We herkennen elkaar daarin en misschien is dat wel waarom de samenwerking zo goed verloopt.
Zou je Carea aanbevelen? Wat zou je daarbij als eerste noemen?
Jazeker. Vanwege de vriendelijkheid en de transparantie/openheid, een gedeelde eerste plaats.

De Walburgiskerk is de grote kerk aan het ’s Gravenhof in Zutphen. Ze behoort tot de Top 100 der Nederlandse UNESCO-monumenten en wordt gerekend tot de tien mooiste kerken van Nederland. De oudste delen van de kerk dateren uit de elfde eeuw. Tot 1591 was de Walburgiskerk een katholieke kerk. Na de reformatie was het de hoofdkerk van de hervormde gemeente. In 2016 droeg de Protestantse Gemeente Zutphen de kerk over aan de Stichting Oude Gelderse Kerken. Om een sluitende en voor het onderhoud van de kerk lonende exploitatie te verkrijgen is toen de Stichting Walburgiskerk Zutphen opgericht. Sinds de laatste verbouwing (2018) is de kerk het gehele jaar open voor publiek. Ook kan de kerk gehuurd worden voor diverse gelegenheden. De Walburgiskerk is onderdeel van het Grootste Museum van Nederland, een initiatief van het Museum Catharijneconvent in Utrecht om het religieuze erfgoed van Nederland onder de aandacht te brengen.