Van dromen naar doen
In 2010 was het moment daar. Mijn langgekoesterde droom werd werkelijkheid met de oprichting van Carea. Ik liep inmiddels 25 jaar rond in schoonmaakland, had mooie en uitdagende functies gehad bij CSU, VSP Harderwijk en Facilicom en wist hoe ik het wilde. Ook hoe ik het niet wilde. En zo begon ik officieel op 8 maart 2010 met Carea facilitaire dienstverlening. Ik had één opdrachtgever en drie medewerkers… Nu, bijna 11 jaar later, is de Carea-familie gegroeid tot meer dan 100 medewerkers, zo’n 115 opdrachtgevers en bijna 200 schoonmaaklocaties in de regio Overijssel en Gelderland.
Hoe ik het wilde
Met de oprichting van Carea kon ik doen waarvoor ik bij de grote schoonmaakbedrijven nauwelijks ruimte had kunnen maken: tijd en aandacht geven aan medewerkers. Een bos bloemen op verjaardagen, een praatje maken over de kinderen, een gebakje met collega’s om een vast contract te vieren. Gewoon dingen die het leven leuker maken. Voor hen, en zeker ook voor mijzelf.
…….
Doen waar je goed in bent
Ik ben een echte ‘buitenman’, ben het liefst onderweg. Naar medewerkers en opdrachtgevers, even vragen hoe het gaat, even bijpraten. Daar ligt ook mijn kracht. Boekhouden, administratie en de hele dag op kantoor zitten is niet mijn favoriete bezigheid. Wat een geluk dat mijn vrouw Karin Kühlkamp dat heerlijk vindt en er goed in is. Het verzorgen van de administratie deed Karin eerst vanuit haar eigen bedrijf. Vanaf 2012 vormden wij samen een VOF en werd Karin mede-eigenaar van Carea.
Familie-uitbreiding
Carea groeide door en ook Karin had aandachtsgebieden waar ze niet goed in was of niet aan toe kwam. Hoe mooi dat onze goede vriend Jaap Veldhoen al langer interesse toonde in het zelfstandig ondernemen. En ook nog eens deskundig is op het gebied van commercie en marketing. In september 2015 trad hij toe tot de VOF. We hebben de taken verdeeld en hebben nu allemaal ons eigen specialisme en aandachtsgebied.
Het geven van aandacht aan onze medewerkers past ook goed bij Els Veldhoen, de vrouw van Jaap. Als voormalig apothekers- en doktersassistente weet zij als geen ander goed naar de medewerkers te luisteren. Ook belangrijk met het oog op ziektepreventie. Els werkt inmiddels alweer drie jaar bij Carea als administratief medewerker. Zij ondersteunt Karin, omdat haar taken fors uitgebreid zijn door de groei van Carea. Daarnaast specialiseert Els zich als kwaliteitsmanager.
Eigen kantoorpand
Met de groei van Carea groeide ook de behoefte aan meer kantoorruimte. Ik begon met Carea vanuit kantoor aan huis, en verruilde dit op een gegeven moment voor een kantoor als onderdeel van een multifunctioneel pand. Om in 2020 dan toch echt voor een eigen kantoor in Warnsveld te gaan. Daarnaast hebben we met Business Centre Utopia in Almelo een fijne samenwerking: wij maken het schoon én huren daar een kantoor. Een mooi voorbeeld van wederkerigheid.
Blijven dromen
Natuurlijk mijmer ik nog wel eens wat, ook al heb ik mijn droom gerealiseerd. Zo zou ik graag een Carea-specialistenploeg zien bestaande uit mannen én vrouwen. Over onderscheidend zijn gesproken… Als ik zie hoe Carea groeit, zou dit zomaar nog eens kunnen gebeuren…

 

Frank Kühlkamp, operationeel directeur en oprichter Carea facilitaire dienstverlening