Van dromen naar doen
In 2010 was het moment daar. Mijn langgekoesterde droom werd werkelijkheid met de oprichting van Carea. Ik liep inmiddels 25 jaar rond in schoonmaakland, had mooie en uitdagende functies gehad bij CSU, VSP Harderwijk en Facilicom en wist hoe ik het wilde. Ook hoe ik het niet wilde. En zo begon ik officieel op 8 maart 2010 met Carea facilitaire dienstverlening. Ik had één opdrachtgever en drie medewerkers… Nu, bijna 11 jaar later, is de Carea-familie gegroeid tot meer dan 100 medewerkers, zo’n 115 opdrachtgevers en bijna 200 schoonmaaklocaties in de regio Overijssel en Gelderland.
Hoe ik het wilde
Met de oprichting van Carea kon ik doen waarvoor ik bij de grote schoonmaakbedrijven nauwelijks ruimte had kunnen maken: tijd en aandacht geven aan medewerkers. Een bos bloemen op verjaardagen, een praatje maken over de kinderen, een gebakje met collega’s om een vast contract te vieren. Gewoon dingen die het leven leuker maken. Voor hen, en zeker ook voor mijzelf.
…….
Doen waar je goed in bent
Ik ben een echte ‘buitenman’, ben het liefst onderweg. Naar medewerkers en opdrachtgevers, even vragen hoe het gaat, even bijpraten. Daar ligt ook mijn kracht. Boekhouden, administratie en de hele dag op kantoor zitten is niet mijn favoriete bezigheid. Wat een geluk dat mijn vrouw Karin Kühlkamp dat heerlijk vindt en er goed in is. Het verzorgen van de administratie deed Karin eerst vanuit haar eigen bedrijf. Vanaf 2012 vormden wij samen een VOF en werd Karin mede-eigenaar van Carea.
Eigen kantoorpand
Met de groei van Carea groeide ook de behoefte aan meer kantoorruimte. Ik begon met Carea vanuit kantoor aan huis, en verruilde dit op een gegeven moment voor een kantoor als onderdeel van een multifunctioneel pand. Om in 2020 dan toch echt voor een eigen kantoor in Warnsveld te gaan. Daarnaast hebben we met Business Centre Utopia in Almelo een fijne samenwerking: wij maken het schoon én huren daar een kantoor. Een mooi voorbeeld van wederkerigheid.
2015-2021
In de jaren 2015-2021 groeide de organisatie en heeft Jaap Veldhoen de organisatie helpen versterken in de functie van commercieel directeur. Vanwege gezondheidsklachten heeft jaap in december 2021 de keuze gemaakt te vertrekken bij Carea. Wij, Karin en ik, vormen vanaf nu weer de directie, zoals dat ook tot 2015 het geval was. Samen met onze collega’s blijven wij ons inzetten om de dienstverlening bij al onze opdrachtgevers voort te zetten zoals ze dat van ons gewend zijn.
2023
Woensdag 8 maart 2023 was het alweer 13 jaar geleden dat ik naar de Kamer van Koophandel ging om Carea als bedrijf in te schrijven.
De jaren zijn voorbijgevlogen waarin ik samen met Karin en het hele team gebouwd heb aan Carea. Inmiddels een gewaardeerd schoonmaakbedrijf in de regio Gelderland en Overijssel.
Toen we begonnen wilden we niet te groot worden …😊. Op dit moment bieden wij werk aan 107 collega’s en we groeien langzaam door. Soms vallen er ook opdrachten weg en maken we keuzes die de omzetgroei wat afremmen. De huidige personeelskrapte dwingt ons hier soms ook toe.
Tot ons genoegen blijkt iedere keer maar weer dat er markt is voor een bedrijf van onze omvang en met onze aanpak. Die er vooral op neerkomt dat we oprechte aandacht hebben voor onze opdrachtgevers en medewerkers en dat laten zien in ons doen en laten.
Dus we gaan lekker door waar we mee bezig zijn. Ook de jongere generatie dient zich aan. Hoe leuk is dat! We hebben vertrouwen in een mooie toekomst samen!
Iedereen die hier aan bijgedragen heeft de laatste jaren, ontzettend bedankt voor jullie inzet en betrokkenheid!
Blijven dromen
Natuurlijk mijmer ik nog wel eens wat, ook al heb ik mijn droom gerealiseerd. Zo zou ik graag een Carea-specialistenploeg zien bestaande uit mannen én vrouwen. Over onderscheidend zijn gesproken… Als ik zie hoe Carea groeit, zou dit zomaar nog eens kunnen gebeuren…. En ook die droom komt uit, per 1 mei 2023 hebben we een vrouwelijk collega specialisten in dienst.
Frank Kühlkamp, algemeen directeur en oprichter Carea facilitaire dienstverlening B.V.