Carea heeft zeer diverse opdrachtgevers. Van scholen, kerken en kantoren tot aan verzorgingshuizen en een apendierentuin. We hebben zelfs een opdrachtgever die in de snelle wereld van de civiele en defensieluchtvaart opereert: Aeronamic. We spraken met Jolanda van der Kammen, ons vaste contactpersoon.

Jolanda, waar houd jij je zoal mee bezig?
Ik ben pr- & communications officer. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de facilitaire inkoop, zoals de inkoop van schoonmaak, verbruiksgoederen en afvalstromen.
Hoe kwam je in contact met Carea?
Destijds werkten we met een schoonmaakbedrijf waar ik wat aansturingsproblemen mee had, het liep niet geheel naar wens. Het kostte mij erg veel tijd, doordat ik te veel moest controleren. Terwijl ik juist ontzorgd wil worden. Via een oud-collega werd ik voorgesteld aan Carea, aan Frank. Het klikte meteen. Frank begreep goed wat ik wilde en waar ik naartoe wilde.
Blij met de samenwerking?
Jazeker! Vanuit het vorige schoonmaakbedrijf is een aantal medewerkers mee over gegaan, waaronder Jan de Jong. Jan stuurt vanuit zijn functie als objectleider de mensen aan waar nodig. En komt naar me toe, als er iets is. Of hij belt Frank, als het om een interne aangelegenheid gaat. We kennen Jan al lang, nog vanuit zijn vorige werkgever, toen hij allerlei ondersteunende werkzaamheden deed. Dat maakte het makkelijk. Hij kent de do’s en don’ts op het gebied van beveiliging, en dat is op het terrein van ETC Nederland en dus bij ons zeer belangrijk.

Onze medewerkers zien hem meer als collega dan als een externe medewerker. Heel fijn natuurlijk, maar het kan ook een valkuil zijn. Er wordt immers makkelijker gedacht: dat doet Jan wel even. Terwijl Jan natuurlijk een eigen vol takenpakket heeft. Jan heeft een hoog verantwoordelijkheidsgevoel en zegt niet gauw nee. Het is in zo’n geval ook mijn taak om dit enigszins te bewaken. Grotere klussen tussendoor mogen zijn reguliere werk uiteraard niet in het gedrang brengen.
Hoe verloopt de communicatie?
De communicatie over de schoonmaak verloopt tussen Jan, Frank en mijzelf. Jan heeft het dagelijkse contact met Carea’s schoonmaakmedewerkers. Ik vind het een fijne manier van werken. Het gebouw moet gewoon schoon zijn. En ik wil daarin ontzorgd worden. Jan heeft het allemaal goed onder controle.
Ervaar je een proactieve houding vanuit Carea?
Ja, dat zie ik wel. Frank is hier regelmatig voor een praatje. Soms zelfs al om 6.00 uur ’s ochtends, zodat hij het team ook kan spreken. Ziet hij ons bezig met het verplaatsen van machines of bijvoorbeeld een interne verbouwing, dan oppert hij meteen het bijkomende schoonmaakwerk te regelen.
Een ander voorbeeld gaat over het afvoeren van metaalafval. Ook dit wordt door Carea geregeld. Jan zorgt voor het dagelijks afstorten van de spanenbakken in de daarvoor bestemde grote containers. Hij neemt contact op met de afnemers en regelt het gehele afvoertraject. Erg fijn.
De kernwaarden van Carea zijn plezier, toegewijd, opmerkzaam en transparant zijn en meedenken. Herkenbaar?
Ja, absoluut. Een aantal schoonmaakkrachten dat nu bij ons werkt, is met de contractwisseling overgegaan naar Carea. Ik wilde hen namelijk graag behouden, ze kennen Aeronamic heel goed. Ik zie dat zij nu met veel plezier naar hun werk komen, ze hebben er echt lol in. Daar word ik gelukkig van! Ik vind dat iedereen plezier in zijn werk zou moeten hebben.
Frank is altijd mededeelzaam (transparant). Dat vind ik prettig. Er heerst een goede sfeer tijdens onze overlegmomenten en we komen altijd tot een goede overeenstemming als het gaat om de werkafspraken.
Wat ik ook fijn vind, is dat de schoonmaakmedewerkers op een normaal tempo hun werkzaamheden kunnen en mogen doen. Dat geeft een optimaler werkplezier en een tevreden klant. En mocht er toch een keertje iets over het hoofd zijn gezien, dan melden we dat en wordt het direct opgelost. Carea is toegewijd, zowel aan haar medewerkers als aan ons als opdrachtgever.
Waarom zou je Carea aanbevelen?
Omdat Carea een kundige dienstverlener is met oog voor haar medewerkers. Dat maakt dat de medewerkers zich heel betrokken voelen. Waar ik als klant natuurlijk enorm veel voordeel van heb. Ik heb dan ook absoluut niet de behoefte naar een ander schoonmaakbedrijf uit te kijken. Ik ben gewoon supertevreden!

Aeronamic is een internationaal toonaangevende speler in de luchtvaartindustrie. Vrijwel elk vliegtuig – van Boeing, Airbus passagiersvliegtuigen, Gulfstream zakenjets tot de F-35 straaljager– bevat wel een belangrijk systeem of een onderdeel dat afkomstig is van Aeronamic. Het gaat dan vooral om systemen zoals turbomachines, generatoren, compressoren, startsystemen en koel- en luchtbehandelingssystemen, maar ook hoge precisie-onderdelen zoals bijvoorbeeld turbinewielen. Aeronamic ontwikkelt, produceert, onderhoudt en repareert deze systemen.