Schoonmaken in de bieb, dat is dankbaar werk in een inspirerende omgeving. Een plek waar mensen gestimuleerd worden het beste uit zichzelf te halen en te groeien. Met iedere dag bezoekers, dus iedere dag moet het schoon zijn. En de belevingskwaliteit hoog. Een mooie uitdaging die Carea graag is aangegaan. Naar volle tevredenheid van de opdrachtgever.
Barbara, je bent programmamanager bij de Graafschap bibliotheken. Wat betekent dat zoal?
In grote lijnen: dat ik de leiding heb over de vestigingen, de mensen en de activiteiten. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de programmalijn persoonlijke ontwikkeling en ontmoeting. Waarbij ik samen met collega’s en partners uit de regio een uitgebreid programma van activiteiten en diensten op dit vlak ontwikkel.

Hoe kwam in je in contact met Carea?
We waren buren binnen ’t Warnshuus, dus het contact was gauw gelegd. Belangrijker wellicht: we waren niet tevreden over het schoonmaakbedrijf waarmee we in de bieb in Zutphen werkten en wilden nu een betrouwbare, lokale partij. Toen heb ik Frank een offerte gevraagd. Het paste precies, ik zag het meteen zitten. Met de overgang naar Carea is ook de vaste schoonmaakmedewerkster Sabine mee overgegaan. Ze is echt lid van het biebteam Zutphen en we zijn erg blij met haar.
Hoe bevalt de samenwerking?
Goed! Sinds vorig jaar doet Carea ook de schoonmaak van de vestigingen Lochem en Gorssel, voortgekomen uit onze tevredenheid over de schoonmaak bij de bibliotheken in Warnsveld en Zutphen.
Wat de coördinatie van de schoonmaak betreft, regelen Frank en Jaap alles. Wij hoeven eigenlijk weinig te doen. Ik zwengel zaken aan, Frank en Jaap zetten de werkzaamheden in gang en dan loopt het gewoon. Heel fijn zo.
Hoe verloopt de omgang en de communicatie met de schoonmaakmedewerkers?
Onze vaste schoonmaakmedewerksters Sabine, Marja, Roos en Rawand werken heel zelfstandig. We kennen hen allemaal persoonlijk en ze horen allemaal bij de biebteams. We bouwen heel bewust een band met hen op. Logischerwijze stemmen we operationele zaken dan ook rechtstreeks met hen af. Alleen voor werkzaamheden die niet tot het contract behoren, heb ik contact met Jaap en Frank.
Denken ze ook een beetje met je mee?
Jazeker. Voor zowel de vestiging in Lochem als in Zutphen hadden we bijvoorbeeld allerlei sanitaire artikelen nodig. Frank en Jaap deden goede (prijs)voorstellen gebaseerd op onze wensen en na mijn akkoord regelden ze het direct.
De kernwaarden van Carea zijn plezier, toegewijd, opmerkzaam en transparant zijn en meedenken. Herkenbaar?
Absoluut! En ik zou er nog twee aan willen toevoegen: persoonlijk en dichtbij. Door de korte communicatielijnen, de toegankelijkheid en de goede bereikbaarheid.
Wat is nou typisch Carea?
Een lolletje maken met elkaar. En dat ze echt aandacht en zorg hebben voor hun medewerkers. Ik heb al heel wat schoonmaakbedrijven meegemaakt en bij allemaal leek het toch vooral te gaan om geld verdienen. Bij Carea hebben ze hart voor de medewerkers. Die staan op de eerste plaats. Altijd.
Zou je Carea aanbevelen?
Jazeker, ik heb dat ook al gedaan. Met als resultaat dat Carea inmiddels dus ook de bibliotheken in Gorssel en Lochem schoonmaakt en stichting Welzijn Lochem.

Graafschap bibliotheken is er voor de persoonlijke ontwikkeling van burgers en voor het verbeteren van maatschappelijke kansen. Alle inwoners, jong en oud(er), van de gemeenten Lochem en Zutphen zijn er welkom om te lezen, te leren en elkaar te ontmoeten. In de bibliotheken in Zutphen, Warnsveld, Lochem en Gorssel vergroten mensen hun kennis en verbeeldingskracht, ontwikkelen zichzelf en verbreden hun horizon.