Carea mag sinds 2016  het hoofdkantoor van Buurtzorg Nederland schoonmaken. Schoonmaakmedewerksters Lastri en Kimberlay doen dit met veel plezier en overgave. Maar…vindt de klant dat ook? We spraken met Jennet Heijda.

Jennet, jij coördineert de schoonmaak voor Buurtzorg Almelo. Wat doe je nog meer?
Ik regel samen met een collega alles wat het pand in Almelo aangaat. Zoals de groenvoorziening, de schoonmaak, technische zaken en ict. Daarnaast regel ik samen met mijn ‘huurcollega’ het huren en beheren van de teamkantoren en de administratieve afhandeling van internet en persoonlijke apparatuur voor onze teammedewerkers. Ook regel ik de schades die onze mensen bij de cliënten thuis maken. En noem me alsjeblieft geen manager, want dat past niet bij Buurtzorg en ook niet bij mij.
In 2016 hebben jullie voor Carea gekozen (op dat moment werkte Buurtzorg Warnsveld al 3 jaar met Carea samen). Goede keuze gemaakt?
Absoluut! De samenwerking bevalt heel goed. Ik heb altijd rechtstreeks contact met onze schoonmaakmedewerksters Lastri en Kimberlay. Ik verwacht zelfsturing van mensen en dat geven ze ook. De dames weten precies wat ze moeten doen. En dat doen ze goed. Als er echt iets aan de hand is, komen ze bij mij. Maar verder gaan ze gewoon hun eigen gang. De schoonmaak is bij ons trouwens niet onzichtbaar, en dat vinden we ook belangrijk.
Onzichtbare schoonmaak, wat bedoel je daarmee?
Dat schoonmaakmedewerkers en hun werk vaak niet gezien mogen worden, of dat ze geen aandacht krijgen. Terwijl de schoonmaakdames bij ons juist contact hebben met onze eigen medewerkers. Zo is Lastri ’s ochtends al vroeg aanwezig. Als een medewerker iets gedaan wil hebben, vraagt hij of zij dat rechtstreeks aan Lastri. Zo werkt Kimberlay ook, maar dan aan het einde van de dag. Ze zorgt er altijd voor dat ze er is voordat de Buurtzorgmedewerkers vertrekken, zodat ze altijd even een contactmoment heeft met hen.
Een goede sfeer en leuk contact met elkaar dus?
Zeker. Dat sommigen elkaar ook van buiten Buurtzorg, dus van buiten het werk kennen, helpt natuurlijk wel. Als echte ‘Heracles dames’ maken ze gemakkelijk geintjes met elkaar. Lastri en Kimberlay zijn gelukkig ook assertief genoeg om ervoor te zorgen dat ze hun werk goed kunnen doen. Zo geven ze gerust aan dat bureaus en kantoren beter opgeruimd moeten worden, om te voorkomen dat er zilvervisjes over het bureau gaan lopen. Dit laat toch wel zien dat we gelijkwaardig met elkaar omgaan en in zijn voor een geintje.
In hoeverre zijn de kernwaarden van Carea plezier, toegewijd, opmerkzaam en transparant zijn en meedenken herkenbaar voor jou?
Nou, eigenlijk herken ik ze allemaal wel. Transparant zijn we trouwens allebei: we zijn open en eerlijk tegen elkaar. Dat werkt gewoon heel fijn. We hebben altijd tijd voor een kop koffie en zien elkaar dan ook regelmatig. Dat vinden we beiden belangrijk.
En wat is nou typisch Carea?
Goed contact met de klant onderhouden, betrokkenheid. Carea wil weten wat er speelt bij de klant, en bij haar eigen medewerkers.
Zou je Carea aanbevelen?
Jazeker! Vooral om de prettige communicatie en de fijne mensen.

Goede zorg thuis vereist een professionele en toegewijde belangstelling voor de persoonlijke situatie van de cliënt. Zo snel mogelijk inspelen op zorgvragen, samen oplossingen zoeken, grotere problemen voorkomen. Buurtzorg Nederland levert deze professionele zorg, regelt de zaken eromheen en zorgt ervoor dat iemand zelf kan blijven beslissen over wat er nodig is.

Door de zorgverlening volledig door hoog opgeleide wijkverpleegkundigen en wijkziekenverzorgenden in kleine autonome ‘Buurtzorgteams’ in te laten vullen, wordt het oplossend vermogen en de professionaliteit van medewerkers ten volle benut. Deze Buurtzorgteams worden ondersteund door de landelijke organisatie Buurtzorg Nederland. Hierbij wordt gebruik gemaakt van moderne ict-toepassingen wat de administratieve kosten tot een minimum beperkt. Ook de kosten van management en overhead worden zo beperkt mogelijk gehouden.